بخش اول درباره نویسنده

اریش ماریا رمارک

نویسنده مشهور آلمانی است که عمده شهرتش به خاطر رمان ضد جنگ در جبهه غرب خبری نیست است.

 


بخش دوم درباره کتاب. نظران و گفتگوها

در جبهه غرب خبری نیست

 این کتاب یکی از آثار مشهور ادبی جهان است. تمام داستان به صورت اول شخص از زبان شخصیت اصلی داستان نقل میشود البته به جز خط اخر کتاب که خبر از کشته شدن شخص راوی میدهد. در این کتاب به شدت توسط نویسنده سعی شده که معنای واقعی یک جنگ و پیامدهای طولانی که میتواند بر همه چیز داشته باشد اشاره شود. به افتخار نویسنده این کتاب هر دو سال یکبار در المان جایزه صلح نویسندگی به نام وی (اریش ماریا ریمارک) برگزار میشود. لازم به ذکر است که نویسنده ایرانی هوشنگ گلشیری یک بار موفق به دریافت این جایزه شده است.

 

نام حاضرین در جلسه

نمره به کتاب

نظرات و گفتگو ها

علی

14

این کتاب در مقایسه با کتاب "مرگ کسب و کار من است" یک کتاب ضد جنگ است. به زیبایی تنهایی ها و  دلتنگی های جبهه جنگ را نشان میدهد. فلش بک و فلش فوروارد های خوبی دارد. این کتاب را من حتما پیشنهاد میکنم.

هانیه

13

این کتاب به عنوان کتاب ضد جنگ کتاب خوبی است و عدم جذابیت کتاب به علت موضوعات مشابه در چند کتاب اخیر بوده است. کتاب بعد از 40-50 صفحه تکراری میشود و کشش ندارد. کتاب خیلی بی طرف نوشته شده بود. با وجود اینکه نویسنده آلمانی است از جنگ نقد میکند. روایت کتاب اول شخص است به جز بند آخر

مجید

14

به نظر من هرکس نگاه بی طرف به جنگ دارد، اثر او ضد جنگ میگردد و این به ماهیت جنگ مربوط است. ولی متاسفانه داستان جنگ تمامی ندارد. ارزش جان انسان ها در جنگ ها فراموش می شود. (علی: در کتاب دقیقا به این مطلب اشاره میکند و می گوید چرا به جای دستور کشتن به سربازان، سران دو طرف با هم دوئل نمی کنند!)

محسن

ن

در مورد جنگ نکته ای که شایان توجه است موضوع هویت ملی و تاثیر آن در شکل گیری انگیزه برای دفاع از کشور است. ( و در ادامه گفتگوی مفصلی درباره ذات و دلایل جنگ داشتیم)

مصیب

ن

 

احسان

ن

 

عماد

ن

 

علی ع

ن

 

ساغر

ن

 

محمد نجفی

ن

 

سارا

ن

 

شراره

ن

 

·         * کتاب فاقد ارزش نمره دان است

·         ن :نمره نداد

·         دادن نمرات کاملا بر اساس ملاک های شخصی میباشد و نظر خواننده را منعکس مینماید