بخش اول زندگینامه نویسنده

آلبر کامو نویسنده، فیلسوف و روزنامه‌نگار الجزایری-فرانسوی‌تبار بود. او یکی از فلاسفهٔ بزرگ قرن بیستم و از جمله نویسندگان مشهور و خالق کتاب بیگانه است.

کامو در سال ۱۹۵۷ به خاطر «آثار مهم ادبی که به روشنی به مشکلات وجدان بشری در عصر حاضر می‌پردازد برندهٔ جایزهٔ نوبل ادبیات شد. آلبر کامو پس از رودیارد کیپلینگ جوان‌ترین برندهٔ جایزهٔ نوبل و همچنین نخستین نویسندهٔ زادهٔ قارهٔ آفریقا است که این عنوان را کسب کرده‌است  همچنین کامو در بین برندگان نوبل ادبیات، کمترین طول عمر را دارد و دو سال پس از بردن جایزهٔ نوبل در یک سانحهٔ تصادف درگذشت.

با وجود اینکه کامو یکی از متفکران مکتب اگزیستانسیالیسم شناخته می‌شود او همواره این برچسب خاص را رد می‌کرد. در مصاحبه‌ای در سال ۱۹۴۵ کامو هرگونه همراهی با مکاتب ایدئولوژیک را تکذیب می‌کند و می‌گوید:«نه، من اگزیستانتیالیست نیستم. من و ژان پل سارتر از اینکه نام‌مان اینگونه برچسب می‌خورد متعجب می‌شویم.

او در کتاب یاغی می‌نویسد که تمام عمر خود را صرف مبارزه با فلسفهٔ پوچ‌گرایی کرده‌است و عمیقاً به آزادی‌های فردی اعتقاد دارد. کامو در بعداز ظهر چهارم ژانویه ۱۹۶۰ و در سن ۴۶ سالگی بر اثر سانحهٔ تصادف نزدیک سن، در شهر ویل‌بلویل درگذشت


بخش دوم درباره کتاب: کالیگولا

.نوشتن آنرا در سال ۱۹۳۹ آغاز کر داین نمایش بر پایه زندگی کالیگولا، سومین امپراتور روم نوشته شده است که در ۲۱ سالگی بر تخت امپراتوری نشست و در سال ۴۱ میلادی کشته شد. البته آلبر کامو نیز برداشتی خاص از زندگی این امپراتور جوان داشته است. نمایش نشان می‌دهد که کالیگولا، امپراتور جوان رومی، با مرگ خواهرش، دروسیلا، که معشوقه‌اش نیز بود دچار پریشان‌احوالی می‌شود .کالیگولا داستانی فلسفی است. کالیگولا میبیند که در برابر مرگ توانایی ندارد.کلیگولا ایده الیست به نتیجه نرسیده است.

لینک دانلود کتاب کالیگولا البرکامو

. وبلاگ حلقه کتابخوانی ما

 

نام حاضرین در جلسه

نمره به کتاب

نظرات و گفتگو ها

سارا

19

کتاب را خیلی دوست داشتم.خیلی جالب بود.شخصیت سازی کالیگولا با وجود منفی بودن یک فطرت خوب هم داشت.آدمی که به هنر علاقه داشت به بینظمی واکنش نشون میداد.هر کدام از ما میتونیم کالیگولا باشیم.حرف ها ساده زده میشد.در کل لذت بردم

ساغر

20

کامو یک نابغه بود.بحث نسبیت گرایی خیلی خوب گفته شد.بحث های سیپون و کایوس خیلی خوب بود.خیلی حرف های بزرگی داشت کتاب.موضوع مطرح میشد و خیلی خوب در کتاب نقد میشد

محمد ک

11

کارکتر های خوب بود .من با فلسفه اش ارتباط نگرفتم.کتاب مضمون سیاسی هم داشت.احساس کردم اگر نمایشنامه اش را میدیدم شاید خیلی بهتر بود.

احسان

 

راه همه دیکتا تورا به یک سمته بعد از یک پیچ همه ادم ها همین هستند و همین راه را میرن

مجید

14

کلا چون با فلسفه رابطه خوبی ندارم فلسفه داستان را کنار گذاشتم و با دید دیگه کتاب را خوندم.داستان از اول نگاه فلسفی اش را غالب کرد.جمله های خوبش را خوندم ولذت بردم.بخشی که درباره افتخار یک جامعه بود جالب بود.نثر و شخصیت پردازی فوق العاده بود

راحله

16

در نمایشنامه ها مشکلات جامعه هم همیشه مطرح میشه

علی

15

 

ارشام

17

درکل از کتاب خوشم اومد.دوگانگی زندگی ممکنه برای همه انسانها به وجود بیاد. جامعه بعد از فاشیسم و جنگ جهانی به سمت خود شناسی حرکت کرد.شاید کتاب نقدی بود بر ایدئالیسم.

کالیگولا با واقعیت زندگی روبرو شد .سیپون نقطه مقابل کالیگولا بود وزمانی را نشون میداد که کالیگولا آرمان هاش به چالش کشیده نشده بود .

محمد ن

 

 

عماد

 

 

صالح

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·         * کتاب فاقد ارزش نمره دان است

·         ن :نمره نداد

·         دادن نمرات کاملا بر اساس ملاک های شخصی میباشد و نظر خواننده را منعکس مینماید