حلقه205-گتسبی بزرگ اثر اسکات فیتزجرالد
![]()
بخش اول زندگینامه نویسنده
اف. اسکات فیتزجرالد
نویسنده آمریکاییرمان و داستانهای کوتاه بود. او به عنوان یکی از نویسندگان بزرگ سده بیستم میلادی شناخته میشود. وی در سینتپال مینهسوتا در خانوادهای کاتولیک و ایرلندی از طبقهی متوسط دیده به جهان گشود.
از ۱۸۹۸ میلادی تا ۱۹۰۱ میلادی را در سیراکیوز، نیویورک و پس از آن در سالهای ۱۹۰۳ میلادی تا ۱۹۰۸ میلادی را در بوفالو واقع در نیویورک گذراند و در همان جا وارد آکادمی ناردین شد. هنگامی که پدرش از کمپانی پروکتر اند گمبل اخراج شد، خانوادهاش به مینسوتا بازگشت و اسکات واردآکادمی سنت پاول شد.
هنگامی که ۱۳ ساله بود نخستین رمان کارآگاهی خود را در روزنامه مدرسه به چاپ رساند. در ۱۶ سالگی برای کوتاهی در درس خواندن ازآکادمی سنت پاول اخراج شد. سپس به مدرسه نیومن رفت و در سال ۱۹۱۳ میلادی وارد دانشگاه پرینستون شد.
بخش دوم درباره کتاب گتسبی بزرگ .چکیده گفتگوها و نظرات در حلقه
داستان که از زبان راوی حاضر در اتفاقات به نام نیک کراوی روایت میشود.قهرمان داستان شخص ثروتمندی به نام گتسبی است و داستان بیان کندده دوره رشد اقتصادی بالا آمریکا بعد از جنگ جهانی اول است. زندگی گتسبی و مهمانی های بزرگ که توسط وی برگذار می گردد و داستان عشق گتسبی و دنیای بیرونی وی بخش عمده داستان را تشکیل میدهد.
چاپ اول گتسبی بزرگ توفیق چندانی کسب نکرد و در طول مدت ۱۵ سال باقیمانده از عمر فیتز جرالد فقط حدود ۲۵٬۰۰۰ جلد از آن به فروش رسید. کتاب در سالهای پایانی ۱۹۳۰ (دوران رکود اقتصادی بزرگ) و همچنین در خلال جنگ جهانی دوم بطور کلی بدست فراموشی سپرده شد، اما بعد از جنگ، در سالهای ۱۹۴۵ و ۱۹۵۳ تجدید چاپ شد و بلافاصله خوانندگان و طرفداران بیشماری یافت. گتسبی بزرگ هم اکنون یکی از بزرگترین رمانهای آمریکایی به شمار میآید و آنرا در مدارس و دانشگاههای سراسر جهان (در رشته ادبیات آمریکا) بهعنوان یکی از کتب استاندارد تدریس مینمایند
|
نام حاضرین در جلسه |
نمره به کتاب |
نظرات و گفتگو ها |
|
علی |
13 |
این کتاب شبیه کتاب "ربه کا" با توصیفات زیاد است. اوج کتاب در اواسط آن بود و اتمام کتاب سرهم بندی شده بود. به کسی پیشنهاد نمی کنم. |
|
آزاده |
ن |
|
|
حمیدرضا |
ن |
|
|
سارا |
15 |
جنس توصیفی داشتن پوینت خوبی است برای فیلمسازی و از این کتاب هم تا به حال دو فیلم ساخته شده است. من کتاب را دوست داشتم و به یاد نوشته های همینگوی می افتادم. تقسیم بندی فصول بر اساس زمان وقایع بود. مثل سایر کتاب های آمریکایی روان بود. دیالوگ ها کوتاه بود. نمی دانم چرا دومین رمان بزرگ قرن شده است! |
|
یاسمین |
17 |
اوایل کتاب خسته کننده بود ولی بعد از معرفی شخصیت ها نگارش کتاب خوب می شود. توصیفهای کتاب برای من جذاب بود و اجازه تخیل به خواننده می داد. |
|
ساغر |
12 |
این کتاب در زمان اولین انتشار خود موفقیت چندانی نداشته ولی فروش آن بعد از جنگ جهانی دوم اوج می گیرد با این حال به نظر من این کتاب در زمان ما جذابیت داستانی چندانی ندارد و از جمله آثاری است که تاریخ انقضا آن گذشته است. |
|
شیرین |
11 |
کتاب با جمله زیبایی شروع میشود و شروعی خوب دارد با این حال به نظر من هم داستان جذابی ندارد. یکی از دلایلی که این کتاب دومین رمان بزرگ قرن شناخته شده توصیف زوال اخلاقی به همراه پیشرفت رفاه اجتماعی بعد از جنگ جهانی اول است. ترجمه کتاب خیلی بد بود و استفاده مترجم از کلمات صقیل باعث اینرسی در خوانش کتاب می شد. |
|
محمد ن |
14 |
این کتاب تنها توانسته بود دو ویژگی جامعه آمریکا یعنی ارزش گذاری برای ثروت و تبلیغ مصرف گرایی را توصیف کند. |
|
محمد مهدی ک |
ن |
|
|
عماد |
ن |
از اوایل کتاب خوشم آمد ولی رفته رفته خسته کننده شد و حالت گنگی داشت. در کل داستان جالبی نداشت. |
|
آرشام |
10 |
یکی دیگر از دلایلی که کتاب بعد از جنگ جهانی دوم مشهور شد این بود که این کتاب به توصیف رفاه جامعه آمریکا بعد از جنگ جهانی اول می پردازد و خوانندگان تمایل داشتند به احوال بعد جنگ جهانی اول بازگردند. دلیل تدریس این کتاب در دانشگاه های دنیا استفاده از دستور زبان فصیح انگلیسی است. همین طور این کتاب آغازگر سبک خاصی از نگارش از نظر شیوه روایت داستان است که بعد از این کتاب همینگوی و نویسندگان دیگر این سبک را ادامه میدهند.اما کتاب برای من کشش نداشت و در دایره علاقمندی من نبود |
|
مجید |
15 |
این کتاب یک اثر کاملا آمریکایی است به این مفهوم که برهه زمانی از آمریکا را توصیف میکند که ثروت در جامعه آمریکا ارزش بوده و خرج کردن ارزشی مضاعف. وقتی آثار آمریکایی را بررسی میکنیم با توجه به اینکه با استفاده از این آثار فرهنگ سازی صورت گرفته و میگیرد باید به بسترهای تاریخی آثار توجه خاص کرد. ترجمه کتاب خیلی بد بود حتی غلط املائی دیده میشد و توضیحات آخر کتاب نشان میداد مترجم ارتباط لازم را با کتاب برقرار نکرده است. |
· * کتاب فاقد ارزش نمره دان است
· ن :نمره نداد
· دادن نمرات کاملا بر اساس ملاک های شخصی میباشد و نظر خواننده را منعکس مینماید
دراین برهوت با فرهنگ ماندن ودر این هیاهوی بسیار برای هیچ ,چندسالی است برای سرسبزی رفتارمان, درگوشه ای "آرام کتاب میخوانیم" با ما باشید.جلسات هفتگی هر هفته یک کتاب